Bismillahirahmannirahhim...
" Fotografi bermaksud satu bidang yang menghasilkan lukisan dengan bantuan cahaya "
Pelbagai jenis kamera yang terdapat di pasaran pada masa kini |
Cara Pegang Kamera
- Imej dilihat melalui penilik
- Badan Kamera diletak di atas tapak kiri
- tangan kanan memegang badan kamera
- Gunakan mata kanan untuk fokus
posisi tangan amat penting dalam menghasilkan gambar yang bermutu |
Antara perkara penting dalam seni fotografi :
1 ) Shutter Speed
- Shutter speed adalah jangka masa shutter terbuka. Semakin lama shutter terbuka, semakin banyak cahaya masuk dan sebaliknya.
- Dikira dalam unit saat bermula dari BULB (shutter terbuka selagi menekan shutter) 30 saat hingga 1/8000 saat.
- Untuk mengelakkan gambar blur, gunakan shutter tidak kurang dari 1/60. Kalau korang guna di bawah 1/60, cth 1/50, gunakan tripod.
*****
2) Aperture
- Aperture merupakan bukaan iris pada lens.
- Dikira dalam unit F, bermula pada F1.4 – F32 – bergantung pada lens, ada lens mempunyai aperture bermula dari F1.4 dan ada yang bermula dari F3.5
- Semakin besar nilai aperture (cth: F22), semakin kecil bukaan lens dan semakin sedikit cahaya yang masuk dan sebaliknya, semakin kecil nilai aperture, semakin besar bukaan dan semakin banyak cahaya masuk.
3) ISO
- ISO pulak kesensitifan sensor terhadap cahaya. Kalau dulu orang pakai filem dan setiap filem tu ada gred atau nombor seperti 100, 200, dan 400 bergantung kepada tempat yang hendak di ambil (shot).Sekiranya shot di tempat yang cerah, biasanya filem 100 atau 200 dan sebaliknya,shot dalam keadaan yang kurang cahaya seperti waktu malam, hendaklah menggunkan filem 400 dan ke atas.
- Pada zaman sekarang, filem dah digantikan dengan sensor. Sensor tu kita boleh mengubah ISO.
- Semakin tinggi ISO, semakin sensitif sensor/filem terhadap cahaya, sesuai mengambil gambar di tempat yang gelap tanpa menggelapkan gambar tersebut dan begitulah sebaliknya.
- Tetapi, semakin tinggi ISO, ‘noise’ juga akan semakin kelihatan.
4) Exposure
Exposure juga dikenali sebagai dedahan cahaya. Exposure yang terlalu tinggi menyebabkan gambar akan menjadi terlalu cerah (overexposure) manakala exposure yang rendah menyebabkan gambar yang gambar yang di ambil menjadi gelap (underexposure).
Exposure Meter berbeza mengikut model kamera |
Bagaimana Mengawal Exposure?
Exposure boleh dikawal dengan 3 cara iaitu melalui shutter speed, aperture dan ISO.Di bawah diterangkan bagaimana nak mengawal exposure supaya exposure gambar seimbang.
Setiap nombor mewakili tahap exposure yang berbeza. Jika exposure berada pada -1,-2,-3,-4, imej atau gambar yang di ambil gelap dan sebaliknya jika exposure berada pada 1,2,3,4, imej akan terlalu terang. Untuk mendapat gambar yang seimbang tahap exposurenya, pastikan anak panah berada pada 0.
5) Rules of Thirds
Komposisi merupakan hal dasar tentang bagaimana kita menempatkan subjek foto pada bidang foto dibandingkan dengan elemen lain pada foto. Bagi sebahagian subjek foto sering diposisikan pada bahagian tengah foto. Sekiranya sesuatu yang berbeza dengan tidak meletakkannya ditengah. Langkah awal dengan membuat garis bayangan(imagine) yang membahagikan bidang foto menjadi tiga bahagian kearah menegak mahupun melintang Pada beberapa DSLR, aktifkan fungsi grid, sehingga akan muncul garis-garis pada viewfinder. Kemudian letakkan subjek foto pada sepertiga bahagian luar tersebut,dimana saja asal jangan di bahagian tengah.Penempatan subjek foto dalam posisi ini akan menguatkan kesan dinamik sebuah foto, cara ini lebih dikenal dengan istilah rule of thirds
6) Depth in Field
Depth of field (DOF), adalah ukuran seberapa jauh bidang fokus dalam foto. Depth of Field (DOF) yang lebar bermaksud sebahagian besar objek foto (dari objek terdekat dari kamera sampai objek terjauh) akan terlihat tajam dan fokus. Sementara DOF yang sempit (shallow) bermaksud hanya bahagian
objek pada titik tertentu saja yang tajam sementara latarbelakangnya tidak jelas(blur)
.
Untuk mendapatkan DOF yang lebar gunakan "setting aperture" yang kecil, contohnya f-22 (makin kecil aperture makin luas jarak fokus) . Sementara untuk mendapat DOF yang sempit, gunakan aperture sebesar mungkin, contohnya f-2.8
Konsep Depth of Field ini akan banyak digunakan terutama dalam mengambil gambar portrait dan makro.
Ada dua hal utama yang mempengaruhi depth of field atau ketajaman bidang:
1) Bukaan (atau F-stop) pengaturan -. Ini merujuk kepada seberapa lebar shutter akan terbuka.
2) Panjang fokus lensa atau focal length -. Ini merujuk kepada seberapa banyak lensa “zoom in”subjek
Kebanyakan kamera digital memiliki aperture atau bukaan sekitar F2.8 ke F8, dan biasanya sekitar F4.5 ke F8 saat dengan menggunakan zoom penuh.Ianya agak berbeza mengikut jenis kamera, tetapi kita akan menggunakan F2.8 ke F8, dengan zoom penuh dari F4.5 ke F8 sebagai contoh.
Pada pengaturan terendah (F2.8), Fokuskan pada objek yang ingin ditajamkan, tetapi objek di latar belakang akan tampak lebih halus dan di luar fokus. Pada pengaturan tertinggi (F8), dari latar depan hingga objek di kejauhan akan tampak tajam dan fokus atau istilahnya ‘deep depth of field’.
Sekarang panjang fokus atau focal length – kita akan menggunakan kamera digital dengan zoom 4 kali ( focal length 35mm ke 140mm) sebagai contoh. Di hujung jangkauan zoom 35mm (tidak zoom), hampir semua dalam gambar akan muncul dengan fokus. Namun, pada ujung dari 140mm zoom Anda (zoom penuh), hanya objek yang di fokus akan tampak tajam atau istilahnya ‘shallow depth of field’.
Hanya perlu diingat, apapun jenis lensa yang anda gunakan, semakin besar f-stop, semakin kecil aperture atau bukaan, yang menghasilkan depth of field yang lebih besar.
Sebaliknya. Semakin kecil f-stop, semakin besar aperture atau bukaannya, yang menghasilkan depth of field yang pendek. Tidak ada cara yang lebih baik untuk memahami apa yang harus dilakukan selain dengan benar-benar melakukannya.
7)Balance
Keseimbangan komposisi fotografi adalah satu perkara yang membuat gambar kelihatan harmoni. Setiap elemen dalam gambar mempunyai sejumlah nilai di dalam semua elemen-elemen lain . Setiap nada , jisim , bentuk, pokok , angka batu , bangunan, talian, atau bayangan menyumbang sejumlah berat badan yang perlu disusun dengan betul dalam komposisi untuk memberi gambaran kira-kira. Penempatan tertakluk di dalam kawasan gambar adalah faktor yang perlu dikaji dengan mendalam .
Komposisi disimpan dalam kira-kira oleh dua kaedah yang berbeza: simetri, atau rasmi , kira-kira dan tidak simetri, atau tidak rasmi, kira-kira.
Simetri, atau formal , Baki
Simetri, atau rasmi , keseimbangan dalam gambar dicapai apabila elemen-elemen di kedua-dua sisi gambar adalah yang sama berat . Idea keseimbangan formal boleh dikaitkan dengan jongkang-jongket , Apabila terdapat dua objek sama wajaran di ungkit-ungkit dan mereka adalah sama jarak dari titik pangsi , atau titik tumpuan , lembaga akan berada di dalam kira-kira.
Gambar dengan baki formal mungkin kelihatan statik dan tanpa kegirangan ; Walau bagaimanapun , mereka membentangkan suasana maruah. Keseimbangan formal tidak selalu bermakna gambar perlu ungkit-ungkit dalam perspektif. Kuasa-kuasa atau berat adalah simetri . Gambar simetri, di mana kedua-dua dianggap sebagai lebih kurang sama ; tetapi , sisi khayalan sama , dihasilkan hanya apabila anda pangsi titik ditetapkan jauh ke dalam ruang gambar. Dengan ini mahu kesan khas ; oleh itu, mereka tidak sering variasi kepada baki simetri, yang lebih menarik dihasilkan. Kepelbagaian tawaran keseimbangan simetri dengan gambar biasanya dicipta.
8)Composition(Komposisi)
Secara ringkasnya, komposisi ialah teknik meletakkan subjek atau elemen seni di dalam gambar. Komposisi yang betul akan menjadikan sesuatu gambar itu lebih menarik. Kalau korang ambik seni, mesti tau kan apa itu elemen seni. Yang tak tau tu, elemen seni ni seperti garisan, warna, tekstur, bentuk, ruang dan banyak lagilah.
Kepentingan Komposisi
Komposisilah yang membezakan antara satu gambar dengan gambar yang lain, yang membezakan berapa tinggi nilai seni sesuatu gambar.
Asas-asas Komposisi
Rule of Third- merupakan peraturan komposisi yang paling selalu fotografer guna. Caranya dengan meletakkan subjek pada kawasan garis yang bersilang. Garisan tu korang kena imagine sendiri, tapi kebanyakkan kamera sekarang memang ada setting untuk memaparkan garisan tu, pandai-pandailah cari sendiri.
Keseimbangan- Cara meletakkan subjek lebih kurang sama seperti Rule of Third, cuma ada subjek lain untuk menyeimbangkan subjek utama.
Garisan- Garisan merupakan satu elemen yang kuat, boleh memberi kesan yang mendalam pada sesuatu gambar. Tapi kita kena pandai letak garisan tu kat mana, kalau di tempat yang betul, garisan akan bertindak menarik mata kita untuk melihat lebih mendalam dan menghayati foto yang kita ambil.
Simetri- Tidak seperti Rule of Third, subjek diletakkan di tengah-tengah untuk menampakkan persamaan kiri dan kanan. Tapi subjek kena kuat, kalau tak subjek akan kelihatan tenggelam
Kedalaman/ Depth- Setiap gambar yang kita ambil dipaparkan dalam 2 dimensi. Tapi dengan bermain dengan foreground dan background, kita boleh mewujudkan depth atau kedalaman yang akan membuatkan foto yang kita ambil bersifat 3 dimensi.
Dalam menjadi diri mahir dalam fotografi,latihan perlu di lakukan.Praktikkan segala ilmu pendidikan fotografi agar diri menjadi lebih selesa dan dekat dengan seni fotografi. :)
objek pada titik tertentu saja yang tajam sementara latarbelakangnya tidak jelas(blur)
.
2) Panjang fokus lensa atau focal length -. Ini merujuk kepada seberapa banyak lensa “zoom in”subjek
Sebaliknya. Semakin kecil f-stop, semakin besar aperture atau bukaannya, yang menghasilkan depth of field yang pendek. Tidak ada cara yang lebih baik untuk memahami apa yang harus dilakukan selain dengan benar-benar melakukannya.
7)Balance
Keseimbangan komposisi fotografi adalah satu perkara yang membuat gambar kelihatan harmoni. Setiap elemen dalam gambar mempunyai sejumlah nilai di dalam semua elemen-elemen lain . Setiap nada , jisim , bentuk, pokok , angka batu , bangunan, talian, atau bayangan menyumbang sejumlah berat badan yang perlu disusun dengan betul dalam komposisi untuk memberi gambaran kira-kira. Penempatan tertakluk di dalam kawasan gambar adalah faktor yang perlu dikaji dengan mendalam .
Komposisi disimpan dalam kira-kira oleh dua kaedah yang berbeza: simetri, atau rasmi , kira-kira dan tidak simetri, atau tidak rasmi, kira-kira.
Simetri, atau formal , Baki
Simetri, atau rasmi , keseimbangan dalam gambar dicapai apabila elemen-elemen di kedua-dua sisi gambar adalah yang sama berat . Idea keseimbangan formal boleh dikaitkan dengan jongkang-jongket , Apabila terdapat dua objek sama wajaran di ungkit-ungkit dan mereka adalah sama jarak dari titik pangsi , atau titik tumpuan , lembaga akan berada di dalam kira-kira.
Gambar dengan baki formal mungkin kelihatan statik dan tanpa kegirangan ; Walau bagaimanapun , mereka membentangkan suasana maruah. Keseimbangan formal tidak selalu bermakna gambar perlu ungkit-ungkit dalam perspektif. Kuasa-kuasa atau berat adalah simetri . Gambar simetri, di mana kedua-dua dianggap sebagai lebih kurang sama ; tetapi , sisi khayalan sama , dihasilkan hanya apabila anda pangsi titik ditetapkan jauh ke dalam ruang gambar. Dengan ini mahu kesan khas ; oleh itu, mereka tidak sering variasi kepada baki simetri, yang lebih menarik dihasilkan. Kepelbagaian tawaran keseimbangan simetri dengan gambar biasanya dicipta.
Secara ringkasnya, komposisi ialah teknik meletakkan subjek atau elemen seni di dalam gambar. Komposisi yang betul akan menjadikan sesuatu gambar itu lebih menarik. Kalau korang ambik seni, mesti tau kan apa itu elemen seni. Yang tak tau tu, elemen seni ni seperti garisan, warna, tekstur, bentuk, ruang dan banyak lagilah.
Kepentingan Komposisi
Komposisilah yang membezakan antara satu gambar dengan gambar yang lain, yang membezakan berapa tinggi nilai seni sesuatu gambar.
Asas-asas Komposisi
Rule of Third- merupakan peraturan komposisi yang paling selalu fotografer guna. Caranya dengan meletakkan subjek pada kawasan garis yang bersilang. Garisan tu korang kena imagine sendiri, tapi kebanyakkan kamera sekarang memang ada setting untuk memaparkan garisan tu, pandai-pandailah cari sendiri.
Keseimbangan- Cara meletakkan subjek lebih kurang sama seperti Rule of Third, cuma ada subjek lain untuk menyeimbangkan subjek utama.
Garisan- Garisan merupakan satu elemen yang kuat, boleh memberi kesan yang mendalam pada sesuatu gambar. Tapi kita kena pandai letak garisan tu kat mana, kalau di tempat yang betul, garisan akan bertindak menarik mata kita untuk melihat lebih mendalam dan menghayati foto yang kita ambil.
Simetri- Tidak seperti Rule of Third, subjek diletakkan di tengah-tengah untuk menampakkan persamaan kiri dan kanan. Tapi subjek kena kuat, kalau tak subjek akan kelihatan tenggelam
Kedalaman/ Depth- Setiap gambar yang kita ambil dipaparkan dalam 2 dimensi. Tapi dengan bermain dengan foreground dan background, kita boleh mewujudkan depth atau kedalaman yang akan membuatkan foto yang kita ambil bersifat 3 dimensi.
Dalam menjadi diri mahir dalam fotografi,latihan perlu di lakukan.Praktikkan segala ilmu pendidikan fotografi agar diri menjadi lebih selesa dan dekat dengan seni fotografi. :)
1 comment:
Saudari asda... Post anda sangat mmbantu kpd kami yg baru mnjinakkan diri dlm bdang fotografi... :)
Post a Comment